Školní řád - Bezpečnostní služby
Školní řád Střední policejní školy nástavbového vzdělávání Sekce pro vzdělávání a výchovu Praha
Obor vzdělání 68-42-L/51 Bezpečnostní služby
K plnění úkolů výchovně-vzdělávacího procesu při poskytování nástavbového středního vzdělávání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání 68-42-L/51 Bezpečnostní služby ve Vyšší policejní škole a Střední policejní škole Ministerstva vnitra v Praze, Sekci výchovy a vzdělávání Praha, ve smyslu ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „školský zákon“) a příslušných ustanovení vyhlášky č. 2/2006 Sb., kterou se pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem vnitra provádějí některá ustanovení školského zákona, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška MV“), v y d á v á m tímto pokynem „Školní řád Střední policejní školy nástavbového vzdělávání Sekce pro vzdělávání a výchovu Praha“ (dále jen „školní řád“).
OBSAH
ČÁST PRVNÍ Úvodní ustanovení
Čl. 1 Název, postavení a působnost školy
ČÁST DRUHÁ Práva a povinnosti
Čl. 2 Práva a povinnosti žáků
Čl. 3 Pravidla vzájemných vztahů žáků s pedagogickými pracovníky a dalšími pracovníky školy
ČÁST TŘETÍ Výchovně-vzdělávací činnost
Čl. 4 Organizace výchovně-vzdělávací činnosti
Čl. 5 Absence, její kontrola a evidence, pravidla při omlouvání absence
Čl. 6 Hodnocení výsledků vzdělávání a klasifikace
Čl. 6a Internetová žákovská knížka
Čl. 6b Komisionální zkouška
Čl. 6c Hodnotící zkouška
Čl. 7 Přestup z jiné střední školy
Čl. 8 Přerušení vzdělávání
Čl. 9 Postup do vyššího ročníku
Čl. 10 Opakování ročníku
Čl. 11 Zanechání vzdělávání
Čl. 12 Ukončování vzdělávání
ČÁST ČTVRTÁ Provoz a vnitřní režim školy
Čl. 13 Docházka do školy
Čl. 14 Časový harmonogram vyučovacích hodin a přestávek
Čl. 15 Formy a metody výuky
Čl. 16 Návštěvy
Čl. 17 Hmotné zabezpečení
Čl. 18 Organizace vzdělávání v případě pandemických a jiných mimořádných opatření
Čl. 19 Zásady použití umělé inteligence ve výuce a v žákovských projektech
ČÁST PÁTÁ Výchovná opatření
Čl. 20 Pochvaly, jiná ocenění a kázeňská opatření
ČÁST ŠESTÁ Bezpečnost a ochrana zdraví žáků a jejich ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Čl. 21 Bezpečnost a ochrana zdraví žáků
Čl. 22 Úraz žáka
Čl. 23 Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Čl. 24 Kyberbezpečnost a datové sítě školy
Čl. 25 Škoda na majetku školy
ČÁST SEDMÁ Závěrečná ustanovení
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
Čl. 1
Název, postavení a působnost školy
Střední policejní škola poskytuje střední vzdělání s maturitní zkouškou ve studijním oboru Bezpečnostní služby (68-42-L/51).
(2) Vzdělání s maturitní zkouškou, organizované formou dvouletého kombinovaného studia, je určeno pro absolventy střední školy s výučním oborem zakončeným výučním listem, kteří jsou příslušníky Policie České republiky ustanovené na služebním systemizovaném místě, pro které je stanovena služební hodnost referent, tj. uchazeč, který splnil odborný požadavek a získal potřebnou kvalifikaci podle § 19 zákona č. 361/2003 Sb. o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, v platném znění, a je absolventem studijního programu Základní odborné přípravy. Studium se ukončuje maturitní zkouškou.
(3) Studijní obor vzdělává a připravuje žáky na uplatnění absolventa v Policii ČR, a to v podobě doplnění žádoucího stupně vzdělání příslušníků Policie ČR, kteří získali střední vzdělání s výučním listem, a jsou u Policie České republiky zařazení do TT 1.
(4) Výchovně-vzdělávací činnost ve studijním oboru Bezpečnostní služby (68-42-L/51) vychází z učebních dokumentů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy – Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Bezpečnostní služby (68-42-L/51) – kompetence absolventa, rámcové rozvržení obsahu vzdělávání reflektují obecně platné a interní právní normy.
(5) Zajišťování celkového chodu školy, zejména výchovně-vzdělávací činnosti, se řídí školním řádem v souladu s ustanovením § 30 zákona č. 561/2004 Sb.,
a vyhláškou Ministerstva vnitra č. 2/2006 Sb.
(6)Tento školní řád má charakter vnitřního předpisu Střední policejní školy a je závazný pro všechny žáky dvouletého maturitního studia a pracovníky školy na úseku vzdělávání a výchovy. Dále rozpracovává do podmínek školy některá ustanovení zvláštních předpisů.[1]
(7) Porušování tohoto školního řádu pracovníky a žáky školy se postihuje podle tohoto pokynu ředitele a zvláštních právních předpisů.[2]
(8) Pokud se v tomto školním řádu hovoří o škole, o areálu školy, objektu školy, rozumí se tím pracoviště školy v Praze na adrese Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9.
ČÁST DRUHÁ
Práva a povinnosti
Čl. 2
(1) Žák má zejména tato práva:
b) na bezpečné, zdravé a podnětné prostředí během výuky, přestávek i všech školou organizovaných činností;
c) na rovný přístup a ochranu před diskriminací, šikanou, násilím a zneužíváním – fyzickým, psychickým i kybernetickým;
d) na respekt k lidské důstojnosti, osobnosti a soukromí, včetně ochrany osobních údajů a práva nebýt bez souhlasu pořizován na audio – či videozáznam;
e) na spravedlivé, transparentní a včasné hodnocení – znát předem kritéria, získat zdůvodnění výsledku a případně požádat o přezkoušení dle školského zákona;
f) na individuální nebo skupinové konzultace z jednotlivých předmětů;
g) na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání – konzultovat je s vyučujícími;
i) na poradenské a kariérní služby školy;
j) na přiměřené využívání školního vybavení, informačních technologií, učeben a knihovny k výuce a seberozvoji za podmínek stanovených školním řádem;
k) na odpočinek, přestávky a regeneraci sil, včetně práva na přiměřený čas k přípravě mezi dopolední a odpolední výukou;
l) na včasné a srozumitelné informace o rozhodnutích školy, která se ho týkají, a na právo být vyslechnut při projednávání kázeňských opatření;
m) na první pomoc a nezbytné ošetření při úrazu či náhlém onemocnění a na zajištění vhodných hygienických podmínek.
(2) Žák má zejména tyto povinnosti:
a) řádně, včas a připravený docházet do školy a vyučování, což platí i pro případnou nařízenou distanční výuku a aktivně se účastnit vyučování i všech povinných akcí školy;
b) dodržovat školní řád a dodržovat pokyny pedagogických i nepedagogických pracovníků vydané v souladu s interními a právními předpisy a dbát zásad slušného chování;
c) na začátku a konci hodiny, při pokynu vyučujícího nebo při vstupu ředitele školy či jeho zástupce pozdravit povstáním;
d) při pozdním příchodu neprodleně sdělit vyučujícímu důvod zpoždění a potřebuje-li odejít předčasně informovat učitele dané hodiny;
e) v případě neúčasti na výuce si doplnit zameškanou látku a být připraven k prokázání její znalosti a s vyučujícím dohodnout vhodný termín, ve kterém prokáže znalost zameškaného učiva;
f) dbát na upravený, reprezentativní vzhled, výuky se účastnit v příslušném služebním stejnokroji Policie České republiky,[3] určeném pro běžný výkon služby, nebo v civilním oděvu ve stylu bussines casual. Oděv musí být vždy čistý, nepoškozený a zbavený společensky nevhodných doplňků; v letních měsících je povoleno nosit krátké kalhoty; nepřípustné jsou nátělníky, žabky, příliš krátké minisukně či odhalené břicho;
g) plnit studijní povinnosti poctivě a samostatně, poskytovat pravdivé podklady pro hodnocení, neplagiovat a nezneužívat umělou inteligenci ani jiné nástroje k podvádění;
h) chránit zdraví a bezpečnost vlastní i ostatních, řídit se interními bezpečnostními, požárními a hygienickými pravidly a okamžitě hlásit úraz či nebezpečnou situaci;
i) šetřit školní, vlastní i cizí majetek, a okamžitě hlásit poškození, ztrátu či odcizení majetku, dodržovat pořádek a čistotu, šetřit energie a ekologicky nakládat s odpady;
j) respektovat práva spolužáků a pracovníků školy, zdržet se jakékoli formy fyzického či psychického násilí, kyberšikany nebo diskriminačního jednání;
k) používat mobilní telefony, záznamová a IT zařízení jen v souladu s pokyny pedagogů; do školních systémů vstupovat pouze pod svým účtem a nezasahovat do jejich nastavení, používat školní sítě korektně a dodržovat zásady netikety;
l) jakákoli hesla poskytnutá školou za účelem přístupu do počítačů a datových sítí školy, obdobných zařízení a programů nesmí žák sdělovat další osobě a musí je chránit proti zneužití;
m) dodržovat pravidla bezpečnosti práce a při odborném vyučování používat předepsané ochranné pomůcky;
n) zabezpečit osobní věci a neponechávat v budově ani na akcích školy nepřiměřeně cenné předměty bez dozoru;
o) pravdivě a bezodkladně sdělovat třídnímu učiteli a škole změny osobních a kontaktních údajů potřebných pro plnění školní povinné dokumentace,[4] zejména údaje pro vedení školní matriky, informace o podpůrných opatřeních a o změně zdravotní způsobilosti v průběhu vzdělávání, včetně informace o nemoci, stavu nebo vadě, která by zdravotní způsobilost žáka vylučovala nebo omezovala;[5]
p) v objektu školy mít při sobě a být vždy připraven předložit služební průkaz na vyžádání vyučujícího nebo jiného pracovníka školy.
(3) Žákům je v areálu školy a při všech činnostech organizovaných, zprostředkovaných nebo jinak souvisejících se školou zakázáno:
a) ohrozit život ani zdraví osob – fyzicky napadat, vyhrožovat, šikanovat či sexuálně obtěžovat;
b) přechovávat, užívat, šířit, docházet pod vlivem návykových látek dle platných právních předpisů[6] (dále jen „návyková látka“) či jakkoli nakládat s těmito látkami, což stejně tak platí pro elektronické cigarety; pro kouření využít pouze místa stanovená přílohou č. 2 tohoto školního řádu;
c) vnášet, držet ani používat jakékoliv typy zbraní, včetně jejich maket nebo jiné nebezpečné předměty, pokud k tomuto nevydá pokyn vyučující odborného předmětu; ve výjimečných případech, po předchozí domluvě se školou, lze služební zbraň uložit do trezoru na služebně dozorčího školy;
d) úmyslně poškozovat či odcizovat majetek školy, spolužáků nebo třetích osob;
e) šířit nenávistné, extremistické či pornografické materiály a dopouštět se kyberšikany;
f) podvádět při ověřování znalostí nebo se dopouštět plagiátorství, včetně zneužívání umělé inteligence;
g) neoprávněně zasahovat do školních sítí, zejména zneužít nedbalosti jiného uživatele (např. opomenuté odhlášení) k tomu, aby pracoval pod cizí identitou nebo se pokoušet získat přístupová práva, která mu nebyla přidělena;
h) používat mobilní telefony a záznamová zařízení během výuky bez svolení učitele ani pořizovat a šířit záznamy bez povolení;
i) jíst, pít, žvýkat nebo se jinak nevhodně chovat při vyučování či při jednání s pracovníky školy;
j) vnášet nepřiměřeně cenné předměty nesouvisející s výukou a ponechávat osobní věci bez řádného zabezpečení;
k) jakýmkoli jednáním narušovat průběh výuky, pořádek nebo bezpečnost společných aktivit;
v areálu školy je žákovi dále zakázáno:
l) vstupovat do zakázaných prostor (provozní část areálu dle přílohy č. 2 tohoto školního řádu) nebo používat neautorizované vstupy do budovy;
m) do odborných učeben vstupovat bez vědomí učitele;
n) neoprávněně manipulovat s pevně instalovaným technickým, audiovizuálním, IT či bezpečnostním vybavením budovy bez povolení pedagogického dohledu;
o) používat jízdní kola, skateboardy, brusle, koloběžky a podobná zařízení;
p) chodit po trávnících nebo odhazovat odpadky mimo vyhrazené nádoby;
q) jakýmkoli jednáním narušovat čistotu, pořádek či bezpečnost prostor školy;
ve školních datových sítích je dále žákům zakázáno:
r) vyhledávat, prohlížet, tisknout a šířit elektronické dokumenty s pornografickým nebo národnostně a nábožensky urážlivým obsahem, stránky propagující rasismus, násilí nebo podněcující k užívání návykových látek;
s) stahovat a distribuovat nelegální obsah a větší objemy dat (programy, filmy apod.);
t) používat internet pro zesměšňování, pomlouvání, šikanování apod.;
u) provozovat hazardní hry a vše, co je neslučitelné s platnými interními a právními předpisy.
(4) Vyšetření žáků na přítomnost návykové látky:
a) Žák, u něhož pověřený pedagogický pracovník na základě zjevných projevů, např. zápach alkoholu, poruchy chůze, řeči, změny vědomí či chování důvodně usoudí, že je pod vlivem návykové látky, je povinen na výzvu podrobit se orientačnímu vyšetření (dechová zkouška, slinný test apod.), popřípadě odbornému lékařskému vyšetření;[7]
b) Iniciovat výzvu k vyšetření může kterýkoli pracovník školy, jenž vykonává dohled (ve škole zpravidla dohlížející pedagog nebo jiná ředitelem školy pověřená osoba). Tento pracovník je vždy povinen zajistit bezpečnost žáka i okolí a neprodleně informovat vedení školy;
c) Oprávnění vyzvat k provedení a provést orientační vyšetření nebo odborné lékařské vyšetření na přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky mají zákonem určené osoby.[8] V podmínkách školy může vyzvat k provedení a provést orientační vyšetření na přítomnost alkoholu příslušník policie České republiky vykonávající dozorčí službu v areálu školy.
d) V případě pozitivního výsledku nebo odmítnutí vyšetření škola neprodleně informuje služebního funkcionáře[9] žáka k případným dalším opatřením V takovém případě veškeré náklady spojené s vyšetřením nebo s jeho odmítnutím hradí zletilý žák, popř. zákonný zástupce nezletilého žáka;
e) pozitivní výsledek vyšetření je obdobně jako odmítnutí tohoto vyšetření kvalifikované dle okolností jako závažné zaviněné porušení ustanovení školního řádu nebo jako zvláště závažné porušení ustanovení školního řádu a ředitel školy je oprávněn zahájit řízení vedoucí k podmíněnému vyloučení či k vyloučení žáka ze školy;
f) ve specifických případech, je-li to vzhledem ke zdravotnímu stavu či okolnostem nutné, je škola povinna nebo oprávněna kontaktovat Policii ČR, městskou policii, případně zdravotnickou záchrannou službu;
g) o postupu se pořizuje písemný protokol.
Čl. 3
Pravidla vzájemných vztahů žáků s pedagogickými pracovníky a dalšími pracovníky školy
(1) Pedagogičtí pracovníci a další pracovníci školy vydávají žákům jen takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření, zejména pokyny směřující k zabezpečení řádného chodu školy a zajištění bezpečnosti a ochrany života, zdraví a majetku osob.
(2) Pracovníci školy zejména chrání žáky před projevy diskriminace, fyzickým a psychickým násilím a jinými sociálně patologickými jevy a dbají, aby žáci dodržovali školní řád a další interní akty řízení upravující činnost školy,
(3) Pracovníci školy pracují s informacemi, které žák poskytne do školní matriky, nebo s jinými důležitými informacemi o žákovi jako s důvěrnými a při práci s nimi se řídí zvláštním právním předpisem.[10]
(4) Pro případ vzdělávání distančním způsobem pedagogičtí pracovníci zjistí podmínky jednotlivých žáků k zapojení do distanční výuky.
(5) Ve vzájemných vztazích se dodržují pravidla slušného chování, jednání a vystupování, rovněž kultura vyjadřování, obecně uznávaná pravidla občanského soužití, zdvořilosti a slušnosti. Při jednání s pedagogickými pracovníky školy žák používá oslovení „pane učiteli“, „paní učitelko“, při jednání s policisty – pedagogickými pracovníky školy hodnostní označení např. „pane kapitáne“ / „paní kapitánko“.
(6) Bezodkladně informují ředitele školy nebo jeho zástupce pro vzdělávání a výchovu o události, při níž došlo k porušení řádného chodu školy, nebo o události, při níž došlo k ohrožení či poškození zdraví nebo škodě na majetku. Při vzniku takové situace činí neprodleně veškeré kroky k odvrácení hrozícího nebezpečí.
ČÁST TŘETÍ
Výchovně-vzdělávací činnost
Čl. 4
Organizace výchovně-vzdělávací činnosti
(1) Výchovně-vzdělávací proces je plánován, organizován a vyhodnocován v souladu s obecně závaznými právními předpisy a resortními předpisy.[11]
(2) Základem výchovně-vzdělávacího procesu je vyučování. Potřebám vyučování jsou podřízeny všechny ostatní aktivity ve škole.
(3) Ředitel školy určuje zpravidla u jedné třídy a na celou dobu studia třídního učitele z řad pedagogických pracovníků.
(4) Třídní učitel koordinuje činnost přidělené třídy a jednotlivých žáků. Spolupracuje s ostatními pedagogickými pracovníky ve vztahu ke třídě v oblasti vzdělávání
a při akcích přímo souvisejících s výukou.
(5) Učitel před zahájením své výuky zkontroluje, jak jsou žáci připraveni na vyučování a v jakém stavu je učebna.
(6) Učitel je povinen osobně zaznamenat v třídní knize číslo a obsah vyučovací hodiny, nepřítomnost žáků a uložené úkoly, případně zastupování, vyučující
v dalších hodinách vždy provádí kontrolu přítomnosti žáků. Pro potřeby kontroly identifikace žáka může učitel žáka vyzvat k předložení služebního průkazu.
(7) Ve vyučovací hodině dohlíží učitel na šetrné zacházení s majetkem školy
a žáků, na udržování čistoty a pořádku ve třídě nebo odborné učebně, zjistí-li jakoukoliv ztrátu nebo poškození věcí, hlásí toto okamžitě správci učebny, vedoucímu oddělení správy majetku školy nebo třídnímu učiteli.
(8) Po skončení poslední vyučovací hodiny v dané třídě učitel překontroluje její stav a odchod žáků umožní až po odstranění případných nedostatků
a sjednání požadovaného řádného stavu ve třídě.
(9) Vstoupit do vyučovací hodiny je oprávněn pouze pracovník inspekčního
a kontrolního orgánu, ředitel školy nebo jeho zástupce, hospitující, člen školního poradenského centra, třídní učitel nebo jiný pedagog, jestliže je k tomu důvod zvláštního zřetele hodný, a to zpravidla před zahájením výuky.
Čl. 5
Absence, její kontrola a evidence, pravidla při omlouvání absence
(1) Nemůže-li se žák z předem známých příčin zúčastnit vyučování, zašle minimálně den předem příslušnému třídnímu učiteli zdůvodněnou omluvu z vyučování.
(2) Žák je povinen sdělit důvody své nepřítomnosti ve vyučování nejpozději do 5 kalendářních dnů od své absence ve výuce.
(3) Příslušný vyučující zápisem v elektronické třídní knize IS Bakaláři zaznamená neúčast žáka ve výuce.
(4) K omluvení nepřítomnosti ve vyučování využívá žák elektronickou omluvenku v IS Bakaláři.
(5) Po řádné a včasné omluvě třídní učitel omluví neúčast žáka prostřednictvím IS Bakaláři.
Čl. 6
Hodnocení výsledků vzdělávání a klasifikace
(1) Hodnocení výsledků vzdělávání v jednotlivých předmětech je prováděno klasifikací ve stupních prospěchu:
a) 1 – výborný;
žák uceleně a jasně zvládá soubor předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro jeho osobní rozvoj, aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění.
Při vzdělávání distančním způsobem žák ovládá učivo předepsané ŠVP, pracuje aktivně, samostatně, bezchybně.
b) 2 – chvalitebný;
žák v podstatě uceleně, přesně a úplně ovládá kompetence důležité pro osobní rozvoj a budoucí uplatnění ve společnosti, ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti.
Při vzdělávání distančním způsobem žák ovládá učivo předepsané ŠVP, pracuje samostatně, pohotově, dopouští se sporadicky drobných chyb.
c) 3 – dobrý;
žák má ve svých kompetencích nedostatky, které dovede za pomoci učitele korigovat, jeho myšlení je vcelku správné, obvykle není tvořivé.
Při vzdělávání distančním způsobem má žák v učivu předepsaném ŠVP dílčí nedostatky, dopouští se chyb, jeho výkony jsou méně přesné
a neúplné.
d) 4 – dostatečný;
žák má závažné mezery ve svých vědomostech, dovednostech
a schopnostech, je málo pohotový, má velké potíže při samostatném studiu.
Při vzdělávání distančním způsobem má žák v učivu předepsaném ŠVP významné nedostatky, je nesamostatný, často se dopouští zásadních chyb či neplní některé zadané úkoly.
e) 5 – nedostatečný;
žák si požadované kompetence neosvojil, nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty vyučujícího, neprojevuje samostatnost v myšlení, nedovede samostatně studovat.
Při vzdělávání distančním způsobem žák nezvládá učivo předepsané ŠVP, nereaguje na zadané úkoly ani na podněty od vyučujícího.
Hodnocení žáků v režimu distanční výuky musí poskytovat především oporu pro učení, maximálně podporovat schopnost žáků sledovat a hodnotit rozvoj svých vědomostí a dovedností – sebehodnocení. Maximální pozornost je věnována poskytování zpětné vazby žákům, která jim pomůže zlepšovat učení a motivuje je k další práci.[12]
(2) Celkové hodnocení se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl s vyznamenáním;
žák není v žádném povinném předmětu hodnocen horším stupněm než
2; průměrný prospěch z povinných předmětů nemá horší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno jako velmi dobré,
b) prospěl;
žák není v povinném předmětu klasifikován stupněm 5,
c) neprospěl;
žák je klasifikován v povinném předmětu stupněm 5, nebo pokud není žák hodnocen z některého předmětu za druhé pololetí,
d) nehodnocen;
pokud žáka není možné hodnotit z některého předmětu na konci prvního pololetí ani v náhradním termínu.
(3) Hodnocení vzdělávání je prováděno průběžně v prvním i druhém pololetí školního roku. Každé pololetí se vydává žákům vysvědčení (za první pololetí lze vydat tzv. výpis z vysvědčení).
(4) Během distanční výuky budou žáci hodnoceni stejným způsobem jako u běžné prezenční výuky.
(5) Pokud je žák z vyučování některého předmětu zcela uvolněn, uvede se na vysvědčení u příslušného předmětu místo stupně prospěchu slovo „uvolněn(a)“.
(6) Klasifikace je prováděna podle těchto zásad:
a) stupeň prospěchu za dané klasifikační období určí vyučující, který vyučuje příslušný předmět,
b) v případě, že předmět vyučuje více učitelů, určí stupeň prospěchu po vzájemné dohodě,
c) žáci jsou vyučujícími jednotlivých předmětů na začátku klasifikačního období seznámeni s pravidly a podmínkami klasifikace,
d) při stanovení stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí též celkový přístup žáka k práci v daném předmětu během celého klasifikačního období,
e) získávání dílčích klasifikačních podkladů v jednotlivých předmětech je rovnoměrně rozloženo do celého klasifikačního období,
f) stupeň prospěchu musí vycházet z dílčích klasifikačních podkladů a musí být v souladu s pravidly a podmínkami klasifikace, které vyučující stanovil na počátku klasifikačního období a žákům sdělil a jež jsou v souladu s těmito pravidly,
g) při celkové klasifikaci je přihlíženo k individuálním zvláštnostem
a specifickým potřebám žáka,
h) žák má právo na podrobné seznámení s tím, jak byl stupeň prospěchu, kterým je hodnocen, stanoven.
(7) Mezi podklady pro hodnocení a závěrečnou klasifikaci patří zejména různé formy dílčí klasifikace (písemné práce, zadané úkoly, ústní zkoušení, projekty, týmová práce apod.), které postihují rovnoměrně znalostní i dovednostní složku edukace a míru aktivního přístupu žáka k výuce během celého klasifikačního období.
(8) O termínu kontrolních písemných prací (čtvrtletních, pololetních a všech ostatních) v rozsahu přesahujícím 50 procent času vyučovací hodiny musí vyučující dotčeného předmětu žáky informovat nejméně s týdenním předstihem formou poznámky v evidenci třídní knihy IS Bakaláři. V jednom dni mohou žáci konat maximálně dvě kontrolní písemné práce tohoto druhu.
(9) Formy dílčí klasifikace, které nelze uchovat v čase (tzn. ústní zkoušení, praktické zkoušky, sportovní výkony v tělesné přípravě, určité druhy týmové práce apod.), musí být, je-li to možné, realizovány zásadně před kolektivem třídy. Žák má v těchto případech právo na okamžité sdělení výsledku klasifikace a jeho zdůvodnění.
(10) Výsledky hodnocení prací, které lze uchovat v čase (tzn. písemné práce, grafické práce, projekty apod.), jsou žákovi sděleny nejpozději v dalším konaném soustředění nebo v předem stanoveném termínu. V tomto termínu má žák právo opravené práce vidět a požadovat zdůvodnění klasifikace a vysvětlení případných nedostatků.
(11) Čtvrtletní a pololetní písemné práce, grafické práce, projekty a seminární práce jsou archivovány vyučujícím po celé klasifikační období včetně doby, po kterou se může žák odvolat proti hodnocení.
(12) Pokud žák neodevzdá zadanou práci v určeném termínu nebo se prokáže, že odevzdaná práce nebo její značná část je plagiátem, je vyučující oprávněn k hodnocení „nedostatečně“.[13]
(13) V případě nepřítomnosti žáka ve škole v době, kdy jsou ověřovány znalosti, schopnosti a dovednosti, je plně na rozhodnutí učitele, zda mu poskytne náhradní termín.
(14) Žák má právo, aby při dílčí klasifikaci i celkovém hodnocení byla zohledněna doporučení stanovená v podpůrných opatřeních školského poradenského zařízení a omezení vydaná odborným lékařem. Tuto skutečnost musí doložit bezprostředně po jejím vzniku v písemné podobě třídnímu učiteli, případně dalším vyučujícím. Pokud není v písemném doporučení nebo omezení stanovena doba jeho trvání, považuje se doporučení školského poradenského zařízení za platné nejdéle 1 kalendářní rok.
(15) V případě absence dosahující 50 % a více z odučených prezenčních hodin a nesplnění kritérií klasifikace v daném předmětu je žák zpravidla na konci příslušného pololetí nehodnocen a musí být z obsahu učiva daného pololetí přezkoušen hodnotící zkouškou. Učitel je vždy, i při nižší absenci, povinen odpovědně zvážit, bude-li žáka na konci příslušného pololetí klasifikovat. Přihlíží přitom k délce a důvodům absence. Absenci dle tohoto ustanovení, zdůvodnění hodnocení nebo nehodnocení žáka projedná pedagogická rada v příslušném hodnotícím období.
(16) Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do konce června. Není-li možné žáka hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí (na vysvědčení u daného předmětu bude uvedeno „nehodnocen“). V tomto případě pak bude zvládnutí učiva prvního pololetí žákem součástí hodnocení za druhé pololetí školního roku. Není-li žák hodnocen z povinného předmětu vyučovaného pouze v prvním pololetí ani v náhradním termínu, neprospěl.
(17) Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku (do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník). Není-li žák hodnocen ani v tomto termínu, neprospěl.
(18) Žák, který na konci druhého pololetí neprospěl nejvýše z 2 povinných předmětů, nebo žák, který neprospěl na konci prvního pololetí nejvýše z 2 povinných předmětů vyučovaných pouze v prvním pololetí, koná z těchto předmětů opravnou zkoušku nejpozději do konce příslušného školního roku v termínu stanoveném ředitelem školy. Opravné zkoušky jsou komisionální.
(19) Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně, nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do konce září následujícího školního roku. Do doby náhradního termínu opravné zkoušky navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník.
(20) Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných[14]
a) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 16, 17 a 18 školského zákona) mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem; právo na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní; a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení.
b) Při hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení či znevýhodnění.
c) Výchovný poradce seznamuje všechny ostatní vyučující s doporučením pedagogicko-psychologických poraden o vyšetření žáků, která mají
vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a ke způsobu získávání podkladů.
d) Mimořádně nadaným žákům učitel zajišťuje zpětnou vazbu o jejich individuálním růstu zařazováním úkolů vyšší obtížnosti.
(21) Hodnocení výsledků maturitních zkoušek se řídí zákonem.[15]
Čl. 6a
Internetová žákovská knížka
(1) Učitel průběžně zaznamenává klasifikaci žáka do elektronického informačního systému Bakaláři.
(2) Internetová žákovská knížka umožňuje sledovat žákům průběžné hodnocení jejich prospěchu. Internetová žákovská knížka plnohodnotně nahrazuje studijní průkaz v tištěné podobě.
(3) Přístup do systému je umožněn žákům pomocí webové aplikace „Bakaláři“, přístupové údaje předá jednotlivým žákům třídní učitel.
Čl. 6b
Komisionální zkouška
(1) Komisionální zkoušku koná žák v těchto případech:
a) koná-li opravnou zkoušku,
b) požádá-li písemně žák o komisionální přezkoušení z důvodu pochybností o správnosti hodnocení,
c) zjistí-li ředitel školy, že vyučující porušil pravidla hodnocení.
(2) Má-li žák pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení.
(3) V případech uvedených v odst. 1 písm. b) a c) tohoto článku se přezkoušení koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém s žákem a žák může být v příslušném pololetí z daného předmětu komisionálně zkoušen pouze jednou.
(4) Konání komisionálního přezkoušení v případě pochybnosti o správnosti hodnocení nezbavuje žáka práva na případné konání opravné zkoušky
z daného předmětu a opačně.
(5) Žák může v jednom dni konat nejvýše jednu komisionální zkoušku.
(6) Žák může ze závažných důvodů neúčast u komisionální zkoušky omluvit u ředitele školy nejpozději před jejím zahájením, případně může neúčast omluvit i dodatečně, nejpozději do 3 dnů od uplynutí termínu určeného pro vykonání komisionální zkoušky. Náhradní termín pro konání komisionální zkoušky určí ředitel školy.
(7) Odstoupí-li žák od komisionální zkoušky po jejím zahájení, nedostaví-li se ke komisionální zkoušce bez omluvy nebo nebyla-li jeho omluva uznána, anebo poruší-li závažným způsobem pravidla komisionální zkoušky, posuzuje se, jako by komisionální zkoušku vykonal neúspěšně.
(8) Konkrétní obsah a rozsah zkoušky stanoví ředitel školy v souladu se školním vzdělávacím programem. Komisionální zkouška se koná formou ústní, písemnou, praktickou či kombinovanou.
(9) Komise pro komisionální zkoušku je nejméně tříčlenná. Komisi jmenuje ředitel školy. Jejím předsedou je ředitel školy nebo jím pověřený učitel, dalšími členy jsou zkoušející učitel daného předmětu nebo jiné ucelené části učiva
a přísedící, který má odbornou kvalifikaci pro výuku téhož nebo příbuzného předmětu nebo jiné ucelené části učiva.
(10) Konkrétní obsah a rozsah zkoušky stanoví ředitel školy v souladu se školním vzdělávacím programem na základě návrhu členů komise, zpravidla zkoušejícího učitele. Komisionální zkouška se koná formou ústní, písemnou, praktickou či kombinovanou. Ředitel školy oznámí žákovi tyto skutečnosti na příslušném formuláři v příloze č. 1.
(11) Výsledek zkoušky určí komise většinou hlasů. O komisionální zkoušce se pořizuje protokol na příslušném formuláři v příloze č. 1, který se stává součástí pedagogické dokumentace žáka. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda veřejně v den konání zkoušky.
Čl. 6c
Hodnotící zkouška
(1) Nebylo-li možné hodnotit žáka podle čl. 6 bodu 15 až 17, koná se podle podmínek a termínů zde uvedených hodnotící zkoušku.
(2) Náhradní termín určuje ředitel školy, který tak učiní na návrh učitele, který žáka v příslušném předmětu nehodnotil. Návrh na příslušném formuláři v příloze č. 1. musí obsahovat zejména termín zkoušky, tematické okruhy, které budou předmětem zkoušky, a formu zkoušky.
(3) Po určení náhradního termínu zkoušky ředitelem školy učitel daného předmětu, ze kterého bude zkoušky provedena, seznámí prokazatelně žáka
s termínem, obsahem a formou zkoušky. Zkoušející může přizvat k vykonání zkoušky přísedícího, který má odbornou kvalifikaci pro výuku téhož nebo příbuzného předmětu nebo jiné ucelené části učiva.
(4) Žák může v jednom dni konat nejvýše dvě hodnotící zkoušky.
(5) O průběhu zkoušky se pořizuje protokol na příslušném formuláři v příloze č. 1, který se stává součástí pedagogické dokumentace žáka. Výsledek zkoušky se sdělí žákovi v den konání zkoušky.
Čl. 7
Přestup z jiné střední školy
(1) O přestupu žáka z jiné střední školy rozhoduje ředitel školy na základě jeho písemné žádosti.
(2) Přestup je umožněn pouze žákům z jiné střední školy se stejným oborem vzdělání Bezpečnostní služby (68-42-L/51) a odpovídajícím profilu žáka dle čl. 1 bodu 2 a 3 tohoto školního řádu. V každém případě může ředitel školy stanovit rozdílovou zkoušku a určit její obsah, rozsah, termín a kritéria jejího hodnocení.
(3) Žák přestává být žákem školy, z níž přestoupil, dnem předcházejícím dni přijetí na jinou školu. O přijetí žáka informuje ředitel školy bez zbytečného odkladu ředitele školy, z níž žák přestoupil. Ředitel školy, z níž žák přestupuje, zašle do 5 pracovních dnů poté, co se dozvěděl o přijetí žáka na jinou školu, řediteli této školy kopii dokumentace žáka ze školní matriky.
Čl. 8
Přerušení vzdělávání
(2) Ředitel školy přeruší vzdělávání žákyni z důvodu těhotenství a mateřství za podmínek stanovených školským zákonem.[16]
(3) Řádně odůvodněnou žádost o přerušení vzdělávání na příslušném formuláři v příloze č. 1 podává žák řediteli školy cestou třídního učitele, který jí doplní o své písemné stanovisko.
Čl. 9
Postup do vyššího ročníku
Do vyššího ročníku postupuje žák, který na konci druhého pololetí příslušného ročníku prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem, s výjimkou předmětů, z nichž se žák nehodnotí.
Čl. 10
Opakování ročníku
(1) Ředitel školy může žákovi povolit opakování ročníku na základě písemné žádosti žáka po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.
(2) Řádně odůvodněnou žádost o povolení opakování ročníku na příslušném formuláři v příloze č. 1 podává žák řediteli školy cestou třídního učitele, který jí doplní o své písemné stanovisko.
(3) Žádost dle bodu 2 tohoto článku je nutné podat nejpozději do 31. srpna příslušného školního roku nebo později, v den, kdy žák neprospěl při hodnocení opravné zkoušky v náhradním termínu nebo v den, kdy žák, který nemohl být na konci druhého pololetí hodnocen, neprospěl při hodnocení v náhradním termínu.
Čl. 11
Zanechání vzdělávání
(1) Jestliže žák hodlá zanechat vzdělávání, sdělí to písemně řediteli školy na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu.
(2) Žák přestává být žákem školy dnem uvedeným ve sdělení nebo dnem následujícím po dni, kdy řediteli školy bylo doručeno sdělení o zanechání vzdělávání, nebyl-li tento den ve sdělení uveden.
(3) Jestliže se žák nezúčastňuje vyučování bez omluvy po dobu nejméně
4 vyučovacích dnů nebo poté, kdy mu bylo oznámeno, že není z vyučování omluven, vyzve jej ředitel školy, aby neprodleně doložil důvod nepřítomnosti. Jestliže žák do 10 dnů od doručení výzvy do školy nenastoupí nebo řádně svou nepřítomnost neomluví, posuzuje se jako by zanechal vzdělávání od prvého dne neomluvené nepřítomnosti se všemi důsledky z toho vyplývajícími. Žák, který do 10 dnů od doručení výzvy do školy nenastoupí nebo nedoloží důvod nepřítomnosti, se posuzuje, jako by vzdělávání zanechal dnem této lhůty; tímto dnem přestává být žákem školy. Třídní učitel přijímá okamžitě poté, co se o nepřítomnosti žáka na vyučování dověděl, příslušná opatření ke zjištění důvodů nepřítomnosti žáka na vyučování.
Čl. 12
Ukončování vzdělávání
Vzdělávání se ukončuje maturitní zkouškou. Dokladem o dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce. Vysvědčení o maturitní zkoušce je opatřeno doložkou o získání příslušného stupně vzdělání.
ČÁST ČTVRTÁ
Provoz a vnitřní režim školy
Čl. 13
Docházka do školy
(1) Žák chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin. Při zahájení vyučovací hodiny musí být na svém místě připraven na výuku. Po ukončení poslední vyučovací hodiny (případně po ukončení jiné schválené vzdělávací či mimoškolní činnosti) žáci neprodleně opustí školní areál stanoveným způsobem dle tohoto školního řádu.
(2) Pro příchod žáků do školy a odchod z ní je určen výhradně hlavní vchod z ulice Pod Táborem 102/5, Praha 9. Žákům je umožněn přístup do areálu školy přiložením služebního průkazu k bezpečnostnímu vstupnímu systému, který zaznamenává jejich přítomnosti v areálu školy. Bez použití služebního průkazu a jeho přiložení na bezpečnostní vstupní systém nelze do areálu školy vstoupit ani areál školy opustit. V případě, že ho žák zapomene, musí u hlavního vchodu prokázat svou totožnost jiným platným dokladem.[17] Pokud nemá žák ani tento doklad, musí kontaktovat svého třídního učitele nebo jeho nadřízeného, který vstup do areálu školy nebo jeho odchod zajistí.
(3) Při příchodu do třídy žák zkontroluje pořádek a čistotu ve své lavici a jejím okolí, případné nedostatky a závady hlásí neprodleně vyučujícímu. Při odchodu ze třídy žák zanechá lavici a její okolí bez nepořádku, své osobní věci, vzdělávací pomůcky apod. si odnáší.
(4) Žáci jsou povinni, zejména s ohledem na klimatické podmínky způsobující znečištění obuvi jako je déšť, sníh apod., před vstupem do vnitřních částí budov školy svou obuv očistit.
(5) Účast na akcích organizovaných školou a případném nepovinném distančním vyučování je pro určené a zařazené žáky povinná.
Čl. 14
Časový harmonogram vyučovacích hodin a přestávek
(1) Vyučovací hodiny začínají a končí podle tohoto časového harmonogramu vyučovacích hodin a přestávek a termíny soustředění jednotlivých ročníků jsou zveřejňovány na webových stránkách školy www.skolamv.cz.
(2) Jednotlivé vyučovací hodiny uvedené v časovém harmonogramu vyučovacích hodin a přestávek jsou využívány podle platného rozvrhu hodin pro jednotlivé ročníky střední policejní školy.
Harmonogram vyučovacích hodin
0. hodina |
07:10 – 07:55 |
přestávka |
07:55 - 08:00 |
1. hodina |
08:00 – 08:45 |
přestávka |
08:45 - 08:55 |
2. hodina |
08:55 – 09:40 |
přestávka |
09:40 – 10:00 |
3. hodina |
10:00 – 10:45 |
přestávka |
10:45 - 10:55 |
4. hodina |
10:55 – 11:40 |
přestávka |
11:40 - 11:50 |
5. hodina |
11:50 – 12:35 |
přestávka |
12:35 - 12:45 |
6. hodina |
12:45 – 13:30 |
přestávka |
13:30 - 13:40 |
7. hodina |
13:40 – 14:25 |
přestávka |
14:25 - 14:30 |
8. hodina |
14:30 – 15:15 |
přestávka |
15:15 – 15:20 |
9. hodina |
15:20 – 16:05 |
přestávka |
16:05 - 16:25 |
10. hodina |
16:25 – 17:10 |
Konec výuky |
(3) Přestávka na oběd je dána platným rozvrhem.
(4) Žákův pobyt a pohyb po škole je vymezen rozvrhem hodin.
(5) Nedostaví-li se vyučující do 15 minut od plánovaného začátku vyučovací hodiny, oznámí žáci tuto skutečnost bezodkladně na sekretariátu školy, případně zástupci ředitele pro vzdělávání a výchovu je-li dostupný.
(6) Během přestávek se žáci pohybují v areálu s ohledem na bezpečnost a včas nastupují k dalšímu vyučování.
(7) Po skončení poslední vyučovací hodiny odpovídá vyučující za uvedení učebny do základního stavu a její zabezpečení (zavření oken, zhasnutí, vypnutí a odhlášení ICT techniky apod.).
Čl. 15
Formy a metody výuky
(1) Výuka probíhá kombinovanou formou, tj. v učebním plánu stanoveném poměru prezenčních bloků a distanční části realizované zejména prostřednictvím informačních technologií (synchronní on-line setkání a řízené samostudium).
(2) V distanční části mají žáci k dispozici zpravidla digitální studijní materiály, úkoly a zpětnou vazbu vyučujících; jsou povinni plnit termíny a připojovat se k on-line aktivitám v předem stanoveném čase.
(3) Individuální konzultace poskytuje vyučující na základě dohody se žákem; některé konzultace může stanovit jako povinné, zejména k průběžné kontrole znalostí a k plnění služebních studijních povinností.
(4) Samostudium tvoří nedílnou část přípravy; žák využívá ke studiu i studijní fond školní knihovny a povinně sleduje pokyny vyučujících v elektronickém prostředí školy.
(5) Součástí přípravy je odborná praxe konaná na útvarech Policie ČR (1. ročník – dvoutýdenní souvislá praxe) v rozsahu, obsahu a termínech určených školním vzdělávacím programem a učebním plánem. Po absolvování odborné praxe žák odevzdá škole osvědčení o odborné praxi potvrzující splnění stanovených kompetencí.
Čl. 16
Návštěvy
(1) Pokud se za žákem školy dostaví návštěva, nahlásí se dozorčí službě školy. Služební návštěvy nebo návštěvy související s výchovně-vzdělávacím procesem žáka dozorčí služba hlásí sekretariátu školy, případně zástupci ředitele pro vzdělávání a výchovu je-li dostupný.
(2) Jestliže se jedná o soukromou návštěvu žáka školy, lze ji uskutečnit pouze ve foyer vzdělávacího centra školy.
(3) Pravidla návštěv mimo dobu vyučování upravuje pro ubytované žáky pokyn ředitele školy Zásady pro vstup osob a vjezd vozidel do areálu VPŠ a SPŠ MV v Praze.[18]
Čl. 17
Hmotné zabezpečení
(1) Žáci jsou ubytováváni ve dnech školní výuky v ubytovacích zařízeních školy podle kapacitních možností a v souladu s platným ubytovacím řádem. Ubytování poskytuje organizační složka státu, která zároveň vykonává činnost školy.
(2) Žáci se mohou ve dnech školní výuky ve škole stravovat ve školní jídelně pouze za úhradu. Stravování, jídelnu a kantýnu v areálu školy, provozuje Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra.
Čl. 18
Organizace vzdělávání v případě pandemických a jiných mimořádných opatření
(1) V případě nařízené karantény nebo prokázaného onemocnění žáka infekční chorobou je žák povinen neprodleně o této skutečnosti informovat třídního učitele/vedení školy.
(2) Žák nesmí navštěvovat vyučovací hodiny, ve kterých není zapsán.
(3) Všichni vyučující jsou povinni využívat určené nástroje distanční výuky školy.
(4) V případě, že je nařízením karantény nebo mimořádnými opatřeními znemožněna osobní přítomnost žáků ve škole, pak mohou nastat následující situace.
· Prezenční výuka – opatření či karanténa se týká pouze omezeného počtu žáků, který nepřekročí více než 50 % účastníků konkrétní třídy. Výuka těch, kteří zůstávají ve škole, pokračuje běžným způsobem. Pedagog nemá povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem. Doporučuje se, pokud to organizační možnosti školy dovolí, poskytovat dotčeným žákům studijní podporu na dálku. Žáci v karanténě se zapojují na bázi dobrovolnosti a s ohledem na své individuální podmínky.
· Smíšená výuka – opatření či karanténa se týká více než 50 % účastníků konkrétní třídy. Pedagog je povinen vést prezenční
a distanční výuku žáků. Distančním způsobem vzdělává žáky, kterým je zakázána účast na prezenční výuce. Ostatní žáci pokračují
v prezenčním vzdělávání.
· Distanční výuka – může probíhat nejrůznějšími formami, a to dle technického vybavení konkrétní školy i jednotlivých žáků a dle aktuálních personálních možností školy. Distanční způsob vzdělávání musí vždy respektovat aktuální zdravotní stav a individuální podmínky konkrétních žáků. Škola realizuje vzdělávání distančním způsobem v souladu s příslušným rámcovým vzdělávacím programem a školním vzdělávacím programem v míře odpovídající okolnostem s důrazem na cílený rozvoj klíčové kompetence k učení. Účast na distanční výuce je pro žáky povinná. Žák je svou neúčast povinen omluvit obdobně jako při prezenční výuce.[19]
(5) Další podmínky k distančnímu vzdělávání jsou stanoveny pokynem ředitele školy „Podmínky realizace distančního vzdělávání ve Vyšší policejní škole a Střední policejní škole Ministerstva vnitra v Praze“.[20]
Čl. 19
Zásady použití umělé inteligence ve výuce a v žákovských projektech
(1) Všechny technologie, materiály a data založené na umělé inteligenci (dále jen „AI“), využívané ve školním prostředí pro školní projekty apod., musí být používány v souladu s etickými normami, právními předpisy o ochraně osobních údajů a dalšími příslušnými zákony a nařízeními.[21]
(2) Žáci mají právo na přístup k výukovým materiálům, které vysvětlují principy fungování AI, její možnosti i omezení, a to v kontextu jejich věku a vzdělávací úrovni.
(3) AI může být využívána k podpoře výuky, ale nikoli k nahrazení lidských učitelů. Využití AI musí být vždy v souladu s pedagogickými cíli a hodnotami školy.
(4) AI nástroje a algoritmy používané pro hodnocení žáků musí být transparentní, spravedlivé a nesmí diskriminovat žádného žáka.
(5) Žáci mají právo používat AI při zpracování žákovských projektů (referát, zadaný úkol, skupinová práce apod.), nikoliv však během ústního zkoušení nebo psaní písemné práce. Pokud je AI využita jako pomoc při vytváření žákovského projektu, musí být toto užití správně a jasně citováno.
(6) Plagiátorství, včetně použití AI k vytváření nebo modifikaci děl, která jsou následně prezentována jako výhradně žákovo dílo, je striktně zakázáno. To se týká jak přímého kopírování, tak i modifikace originálního obsahu bez náležitého citování původního zdroje. V případě zjištění plagiátu bude postupováno dle tohoto školního řádu.
ČÁST PÁTÁ
Výchovná opatření
Čl. 20
Pochvaly, jiná ocenění a kázeňská opatření
(1) Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření.[22]
(2) Pochvalu nebo jiné ocenění může udělit žákovi ředitel školy za výrazný mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní či mimoškolní iniciativy, za záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobé vynikající studijní výsledky. Tato výchovná opatření může řediteli školy navrhnout pedagogická rada.
(3) Pochvalu nebo jiné ocenění může udělit žákovi třídní učitel po projednání na pedagogické radě za výrazný projev školní iniciativy nebo za déle trvající velmi dobré studijní výsledky.
(4) Při zaviněném porušení povinností stanovených školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit kázeňské opatření:
a) napomenutí třídního učitele,
b) důtku třídního učitele,
c) důtku ředitele školy.
(5) Uložení důtky žákovi třídním učitelem podle odstavce 4 písm. b) oznámí třídní učitel neprodleně řediteli školy.
(6) Ředitel školy nebo třídní učitel neprodleně oznámí udělení pochvaly či jiného ocenění, nebo uložení kázeňského opatření prokazatelným způsobem žákovi a ve specifických případech i služebnímu funkcionáři.
(7) Ředitel školy může v případech závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školy. V rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví ředitel školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení.
(8) V případě zvlášť závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem ředitel vyloučí žáka ze školy.
(9) O podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka rozhodne ředitel školy do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy provinění je kvalifikováno jako trestný čin nebo provinění podle zvláštního právního předpisu.[23] O svém rozhodnutí informuje ředitel pedagogickou radu. Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější.
(10) Udělení pochvaly a jiného ocenění a uložení kázeňského opatření se zaznamenává do dokumentace školy (osobní spis žáka a evidence IS Bakaláři).
(11) Při udělování výchovných opatření se přiměřeně použijí pravidla stanovená Školním řádem Střední policejní školy Sekce pro vzdělávání a výchovu Praha pro obor vzdělání 68-42-M/01 Bezpečnostně právní činnost a jeho příloze č. 3.
ČÁST ŠESTÁ
Bezpečnost a ochrana zdraví žáků a jejich ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Čl. 21
Bezpečnost a ochrana zdraví žáků
(1) Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání, výchově, činnostech s tím přímo souvisejících i při poskytování školských služeb.
(2) Na základě vyhledávání, posuzování a vyhodnocování rizik přijímá škola preventivní opatření s ohledem na věk, schopnosti, zdravotní stav i psychickou vyspělost žáků a na aktuální podmínky jednotlivých učeben, pracovišť, sportovišť a školních akcí.
(3) Dohled nad žáky vykonávají pracovníci školy určení ředitelem; rozsah a způsob dohledu vychází z platných právních předpisů a interních aktů řízení.
(4) Na počátku školního roku provede třídní učitel ve spolupráci s bezpečnostním referentem BOZ a PO školy úvodní poučení zahrnující zejména:
a) seznámení se školním řádem,
b) zásady bezpečného chování ve všech prostorách školy a při přesunech,
c) postup při úrazu a první pomoci,
d) postup při požáru a evakuaci,
e) zákaz vnášení nepovolených předmětů.
(5) Vyučující rizikových předmětů (např. střelecká příprava) provedou před započetím první hodiny daného předmětu specifické poučení k činnostem a ochranným pomůckám a jejich používání následně vyžadují.
(6) Před každou činností mimo areál školy poučí žáky příslušný vyučující nebo pracovník k tomu určený ředitelem školy o pravidlech bezpečného chování, povinném vybavení a vhodném ustrojení. Každé poučení se zaznamená do elektronické třídní knihy; nepřítomní žáci jsou poučeni při nejbližším nástupu do výuky a zápis se doplní dodatečně.
(7) Škola soustavně seznamuje žáky s riziky ohrožujícími jejich zdraví, s příslušnými interními a právními předpisy. Vedoucí pracovníci pravidelně kontrolují jejich dodržování.
(8) Při vzdělávání a s ním souvisejících činnostech škola přihlíží k základním fyziologickým potřebám žáků, vytváří podmínky pro jejich zdravý vývoj a předchází sociálně patologickým jevům.
(9) Pracovníci školy dbají na svou bezpečnost a na bezpečnost žáků v rozsahu vyplývajícím z charakteru jejich práce; každý úraz či nebezpečnou situaci neprodleně řeší a hlásí.
Čl. 22
Úraz žáka
(1) Úrazem žáka se rozumí událost, při níž došlo ke zranění žáka při vzdělávání, nebo s ním přímo souvisejících činnostech.
(2) V zájmu bezpečnosti žáků přijímá škola opatření k prevenci vzniku úrazů
a nemocí a kontroluje jejich dodržování. Za tím účelem vede evidenci úrazů a vyhotovuje o nich záznamy, které zasílá stanoveným orgánům a institucím.
(3) Škola je povinna zajistit žákům poskytnutí první pomoci, případně přivolat lékařskou pomoc do školy.
(4) Stane-li se žákovi úraz, tak učitel, třídní učitel, popř. jiný pracovník školy konající nad žáky dohled, kterému je nahlášen úraz žáka, postupuje podle PŘŠ Postup při evidenci a řešení újmy na zdraví, v platném znění.
(5) Škola ve specifických případech informuje o úrazu žáka i jeho služebního funkcionáře, případně osobu, kterou žák sám určí.
(6) Škola zajistí prošetření úrazu žáka, k němuž došlo při výchově a vzdělávání nebo v přímé souvislosti s nimi, za účasti poškozeného žáka, pokud to jeho zdravotní stav dovolí.
Čl. 23
Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
(1) K plnění úkolů výchovně-vzdělávacího procesu při řešení sociálně patologických jevů a ochrany žáků před nimi škola vydává Krizový plán školy a Minimální preventivní program,[24] jimiž mimo jiné stanovuje klíčové osoby pro řešení krizových situací spojených se sociálně patologickými jevy ve škole a určuje složení školního poradenského centra.
(2) Všichni pedagogičtí pracovníci nebo jiní další určení pracovníci průběžně sledují konkrétní podmínky pro řešení sociálně patologických jevů stanovené těmito interními akty řízení a situaci ve škole z hlediska výskytu sociálně patologických jevů.
(3) Pedagogičtí pracovníci dbají na to, aby zejména při právní a etické výuce byl kladen důraz i na ochranu před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí.
(4) Ke zvýšení ochrany života a zdraví žáků, pracovníků školy a bezpečnosti dalších osob, ochrany před sociálně patologickými jevy a ochrany majetku je v prostorách školy instalován a provozován kamerový systém. Zpracování osobních údajů při provozování kamerových systémů se záznamem upravuje pokyn ředitele školy Zpracování osobních údajů při provozování kamerových systémů se záznamem a online kamer bez záznamu a informace o oblastech zpracování osobních údajů tímto systémem jsou uvedeny na webových stránkách školy.
Čl. 24
Kyberbezpečnost a datové sítě školy
(1) V areálu školy VPŠ a SPŠ MV v Praze je žákům školy k dispozici bezdrátová síť Wi-Fi, sloužící pro připojení k internetu jak na zařízeních školy, tak na jejich vlastních zařízeních. Provoz na síti je monitorován. Pro připojení žákovských zařízení je určena síť VPS_HOST. Rychlost a prostupnost této sítě je regulována a omezena. Žákům je pro připojení poskytnuto heslo. Wi-Fi není určená ke stahování velkého množství dat.
(2) Školní Wi-Fi síť využívají žáci ve výuce podle pokynů učitele, ve volném čase podle potřeby.
(3) Uživatel datové sítě školy musí respektovat všechna autorská práva stanovená platnými právními předpisy.
(4) Škola neodpovídá za škody způsobené uživateli v důsledku výpadku sítě, opožděného dodání či poškození dat, ani za škody vzniklé chybným nastavením uživatelského zařízení, na službu Wi-Fi není nárok.
Čl. 25
Škoda na majetku školy
(1) Vznikne-li škoda na majetku školy, která je pravděpodobně v příčinné souvislosti s jednáním žáka, tak učitel, třídní učitel, popř. jiný pracovník školy konající nad žáky dohled, kterému je škoda nahlášena nebo ji zjistil, postupuje podle PŘŠ Posuzování a řešení škod Vyšší policejní školy a Střední policejní školy Ministerstva vnitra v Praze, v platném znění.
(2) Za poškozený majetek školy bude vyžadována odpovídající náhrada, která se určuje podle ceny, za kterou se poškozený majetek školy v místě a čase obvykle prodává, nebo se souhlasem ředitele školy uvedením do původního stavu.
ČÁST SEDMÁ
Závěrečná ustanovení
Čl. 26
(1) Ředitel školy může v jednotlivých případech rozhodnout o odlišném postupu oproti tomuto školnímu řádu.
(2) Tento školní řád bude k dispozici:
a) v elektronické podobě na webových stránkách školy,[25]
b) v listinné podobě na sekretariátu školy,
c) u zástupce ředitele pro vzdělávání a výchovu.
(3) K zajištění úkolů tohoto pokynu ředitele školy u k l á d á m:
a) zástupci ředitele pro ekonomiku a provoz, zástupci ředitele pro jazykové a další vzdělávání a vedoucím oddělení Sekce pro vzdělávání a výchovu seznámit všechny dotčené podřízené s tímto pokynem a seznámení dokumentovat,
b) zástupci ředitele pro vzdělávání a výchovu zajistit zveřejnění tohoto školního řádu dle bodu 2 tohoto článku,
c) třídním učitelům vždy na počátku školního roku a dále dle potřeby seznámit s obsahem tohoto školního řádu všechny žáky dotčeného oboru vzdělávání a seznámení zadokumentovat v elektronické třídní knize IS Bakaláři. Informovat zástupce nezletilých žáků (či osoby s vyživovací povinností ke zletilým žákům) prostřednictvím komunikačního modulu Komens IS Bakaláři o vydání školního řádu a jeho obsahu.
(4) Tento pokyn nabývá platnosti dnem vydání a účinnosti dne 1. září 2025 a zároveň zrušuje pokyn ředitele školy 90/2023.
(5) Kontrolou plnění a aktuálnosti tohoto pokynu ředitele školy pověřuji zástupce ředitele pro vzdělávání a výchovu.
(6) Přílohou tohoto pokynu ředitele školy je:
a) Příloha č. 1: Formuláře související s výchovně-vzdělávacím procesem,
b) Příloha č. 2: Vymezení provozních částí areálu.
FORMULÁŘE SOUVISEJÍCÍ S VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍM PROCESEM
Pravidelně aktualizované formuláře související s výchovně vzdělávacím procesem žáků školy jsou v této příloze školního řádu vloženy seznamem a jsou k dispozici na uvedených místech.
(1) Formuláře k použití žákům (k dispozici na webových stránkách školy):
a) Žádost o přerušení vzdělávání se stanoviskem třídního učitele,
b) Žádost o opakování ročníku se stanoviskem třídního učitele,
c) Oznámení o zanechání vzdělávání,
(2) Formuláře k použití pracovníkům školy (k dispozici na SharePointu školy):
a) Návrh na konání hodnotící zkoušky,
b) Oznámení o konání komisionální zkoušky,
c) Protokol o průběhu hodnotící zkoušky,
d) Protokol o komisionální zkoušce,
e) Pochvala třídního učitele,
f) Návrh na udělení pochvaly ředitele školy,
g) Napomenutí/důtka třídního učitele,
h) Návrh na uložení důtky ředitele školy,
i) Návrh na podmíněné vyloučení/vyloučení žáka.
[1] Školský zákon, vyhláška MV.
[2] Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, v platném znění,
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění,
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
[3] Vyhláška č. 122/2015 Sb., o způsobu vnějšího označení, služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel, plavidel a letadel Policie České republiky a o prokazování příslušnosti k Policii České republiky (o policejním označení), v platném znění, Pokyn policejního prezidenta č. 290/2017, stejnokrojový předpis, v platném znění.
[4] § 28 odst. 2 a 3 školského zákona.
[5] § 52 písm. b) zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, v platném znění.
[6] Ve smyslu § 2 zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.
[7] Ve smyslu § 20 zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.
[8] Ve smyslu § 21 a 22 zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.
[9] Ve smyslu zákona č. 361/2003, o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů.
[10] Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
[11] Školský zákon, vyhláška MV.
[12] MŠMT ČR - Soubor základních doporučených postupů pro vzdělávání v době, kdy jsou žáci a studenti vzděláváni pomocí dálkových nástrojů.
[13] Doslovné kopírování cizích textů v rozsahu větším, než je krátká doslovná citace, je hrubým porušením autorských práv ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a je důvodem k nepřijetí písemné práce, referátu apod. vyučujícím.
[14] Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
[15] Školský zákon a v souladu s platnými prováděcími předpisy.
[16] § 66 odst. 6 školského zákona.
[17] Dokladem obsahujícím jeho fotografii a osobní údaje jako jméno, příjmení, datum narození, popř. bydliště (např. občanským průkazem, cestovním pasem nebo jiným dokladem totožnosti, ze kterého jsou výše uvedené údaje patrné).
[18] Pokyn ředitele školy č. 78/2022, Zásady pro vstup osob a vjezd vozidel do areálu VPŠ a SPŠ v Praze, v platném znění.
[19] Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů, § 184 školského zákona.
[20] Pokyn ředitele školy č. 51/2023, v platném znění.
[21] Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů, školský
zákon.
[22] § 31 školského zákona, § 26 vyhlášky MV.
[23] Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů.
[24] Pokyn ředitele školy č. 86/2024, krizový plán školy, v platném znění, pokyn ředitele školy č. 85/2024, minimální preventivní program, v platném znění.
[25] www.skolamv.cz